Serce Czeskiego Raju

Już od dłuższego czasu planowaliśmy wyjście w góry- na Śnieżkę, ale pogoda nie bardzo chciała nam w tym planie pomóc.  Nie tracąc nadziei -przeglądając mapę pogody zdecydowaliśmy się na inny kierunek. Za ciepełkiem pojechaliśmy do Raju-do Czech 😉

Czeski Raj to piękna kraina położona jakieś 60 km od Szklarskiej Poręby, tuż obok czeskiego miasteczka Turnov mamy za to serce tego obszaru jakim są „skalne miasta”. Rezerwat niezwykle cenny przyrodniczo, geologicznie i historycznie oraz szalenie atrakcyjny sportowo (wspinaczka skałkowa) – najstarszy objęty ochroną park w Czechach, a od 2005 roku geopark zostaje wpisanych na listę UNESCO. Takie tytuły niejednego zachęcą do odwiedzin.

IMG_1919_DxOWstęp do parku jest darmowy. Płaci się jedynie za wejścia do zamków, pałaców i ew. parkingi, ale przy pałacu  Hruba Skala wystarczy pojechac kawałek dalej (drogą za parking obok zabudowań) by spokojnie zaparkować za darmo na wyznaczonym do tego miejscu.

W całym rezerwacie jest kilka szlaków. Przy zamkowym wejsciu można zaopatrzyć się w mapkę- kupić albo zrobić zdjecie wywieszonej trasy 😉 Zaczeliśmy zółtym szlakiem, przechodząc na niebieski i wracając czerwonym.

Po przejściu ok1 km trafiamy na pierwszą platformę widokową. Czesi to mają naprawdę takie punkty widokowe wszędzie- za to ich lubię. Mam wrażenie, że zawsze jets dużo lepiej zorganizowana turystyka w tym kraju. Możliwość wypożyczenia rowerów, hulajnog to tutaj norma.

Powyżej pałac (hotel) w Hrubej Skale . Te dwie wieże w tle to oddalone ruiny zamku Trosky -tam jeszcze pojedziemy, bo z daleka kusi urokiem 😉 Skałki- piękności, raj dla wspinaczy!

wietrzenie skał jest piękne!

Nekonecne skały -symboliczny grób wspinaczy

Cała trasa jest bardzo urozmaicona. Raz wchodzimy na platformę widokową, by zachwilę zejść jakimś przesmykiem na „dno” lasu.

Jest to dno pradawnego morza jakie było w tym miejscu i kształtowało te piękne okolice. To podobny przykład terenu jakie pokazałam już na Szczeliniecu Wielkim. Są to głównie skały osadowe w większości piaskowce o ścianach siegających nawet do 80 m wysokości.

IMG_2014_DxOTe piękne dziurawe skały to przykład komórkowego wietrzenia skały piaskowca. Wkładałam tam palce 😉  struktura jest niesamowicie inspirująca i fascynująca- aż ma się ochotę to fotografować.

Znalazłam także jedną jaskinię, można się przez nią przeczołgać, albo wejść wąską ścieżką na półce skalnej gdzie ma się ok 10 m pionową ścianę w dół- czadersko!

Wspinaczka skałkowa zawsze wzbudza u mnie duze zainteresowanie, Jestem trochę takim gapiem i pewnie „przeszkadzam”, ale podziwiam te umiejętności 😉

Po tym wyjeździe- muszę się przyznać, że zdecydowałam się spróbować swojej mocy na skałkach. W sierpniu idę na swój pierwszy kurs „pierwsze kroki w skale” i będę ćwiczyć wspinanie się. Sprawdzę czy dam radę pod okiem profesjonalistów- trzymajcie kciuki 😉

Nasz romantyzm na sportowo 😉 szkoda, że nie było okazji na podziwianie zachodu słońca w tym miejscu

Przejście tego odcinka zajeło nam ok 4 h, z licznym zatrzymywaniem  się, robieniem zdjęć i częstym włażeniem na skałki, podglądaniem wspinaczy. Mijaliśmy pełno rodzin z dziećmi więc trasa przyjemna dla każdego 😉 Zdecydowanie polecam to miejsce jako urozmaicenie wyjazdu w Sudety nawet znudzonym nastolatkom się spodoba- bo miejsce świetnie prezentuje się na insta ;P

IMG_2113_DxOJeśli zaciekawił Was temat podsyłam źródła – nie jestem fanem przepisywania suchych informacji z innych stron, więc odsyłam do świetnej publikacji na temat Czeskiego Raju TU

Fajna stronka dla turystow zainteresowanych Czechami TU – jest tam mapa na której jest większość szlaków turystycznych